Vooruitkijken op het leerproces

  • Daisy Vergeer / master Kunsteducatie

Feedforward is het vooruitkijken op het vervolg van het leerproces van de leerling. Na het verhelderen van de huidige stand van zaken, bepalen de docent beeldende vakken en de leerling samen de vervolgstappen om bij het beoogde resultaat te komen.

 

Docent en leerling gaan met elkaar in onderhandeling over welke stappen er genomen moeten worden op basis van de individuele doelen die de docent per leerling stelt, de persoonlijke doelen die de leerling voor zichzelf formuleert en de randvoorwaarden van de opdracht. De ruimte voor deze onderhandeling is afhankelijk van de mate van vrijheid die in de opdracht besloten ligt.

 

Feedforward heeft als vorm van informele formatieve evaluatie het doel om het leerproces van de leerling te bevorderen en het maximale uit de individuele leerling te halen. Deze maximale leerprestatie is verbonden met een flow-ervaring, die ook wel als optimale leertoestand wordt aangeduid.

 

Vertrouwen en uitdaging

De voorspellers van flow zijn te herleiden tot twee kernvoorspellers: vertrouwen en uitdaging. De verwachting is dat de sleutel van feedforward als katalysator in de beeldende vakken is te vinden in een balans tussen vertrouwen en uitdaging afgestemd op de individuele leerling. Dit explorerend onderzoek geeft ondersteuning aan deze verwachting.

 

In Feedforward bieden docenten uitdaging, maar ze creëren ook vertrouwen. Leerlingen beamen ook dat een balans tussen vertrouwen en uitdaging maakt dat ze zin hebben om verder te gaan met de opdracht.

 

Het onderzoek heeft inzicht opgeleverd in het deels intuïtieve karakter van Feedforward.”