‘Neighbourmoods’

  • Martine Bovee / master Fashion Strategy

We leven in een bijzondere periode. Zo is er bij een nieuwe generatie van kleine ondernemers en meeproducerende consumenten een sterke behoefte aan ambachtelijkheid, het lokale en het ‘echte’. Deze nieuwe instelling, die in sommige buurten floreert, verandert plaatsen en gewoontes, waardoor er helemaal nieuw naar winkels wordt gekeken.

 

Mijn project ‘Neighbourmoods’ draait om mijn zoektocht naar waardevolle winkels en initiatieven waar een band wordt gelegd met de buurt en die als ‘zaadjes’ voor de toekomstige winkels fungeren. Ik heb ‘pelgrimstochten’ ondernomen naar Arnhem, Istanbul en Berlijn om erachter te komen wat er in de retailsector gebeurt.

 

Als etnografische trendonderzoeker is het niet alleen mijn rol om meer kennis te vergaren of beter te begrijpen wat er allemaal gebeurt in het veld, maar ook om hier iets aan toe te voegen en het debat op te roepen over andere modellen. In de toekomst zullen deze ‘zaadjes’ van winkels en initiatieven nieuwe waarden met zich meebrengen en zullen ze een nieuwe rol vervullen in de maatschappij van morgen.”

 

illustraties: Ikram El Massaoudi

 

www.martinebovee.com