Mechanische jungle

  • Dana Dijkgraaf / Graphic Design / Honours Programme

“Waar de mens vrij lijkt te gaan en te staan waar hij wil, is hij constant onderdanig aan zijn wil om te overleven en te vermenigvuldigen. Door de herhaling van de chaos worden gedragscodes zichtbaar en wordt de vrije wil steeds meer een illusie. De chaotische jungle lijkt een machine, die wordt aangedreven door een ontelbaar aantal radertjes waar ieder van ons een rol in speelt.”

 

Dana Dijkgraaf studeerde Graphic Design en volgde het Honours Programme voor theorie en onderzoek. “Mechanical Jungle is een project waarbij ik deze gedachte ter sprake breng. Door middel van 2 robotjes die lijnen tekenen, lijnen volgen en objecten ontwijken, laat ik gedrag zien. En door dit te tonen, ontstaat er een erkenning bij de bezoekers van de robotjes als een soort levende wezentjes. En bij de expositie heeft het gewerkt en werden de robotjes als schattig geïnterpreteerd en hadden mensen de indruk dat hetgeen wat ze deden ongestuurd was.

 

The Value of Void volume II: the (un)written chapters
In mijn praktijkopdracht voor de kunstenaar Navid Nuur, ontwikkelde ik samen met Jolijn Ceelen een installatie. In deze installatie draait het om negen ongeschreven – van twintig bestaande – hoofdstukken die het tweede volume vormen van het boek The Value of Void volume I. Deze hoofdstukken waren doorgestreept en hebben wij gekozen als startpunt waarmee we een grid hebben uitgezet. Hierdoor zijn nieuwe hoofdstukken ontstaan. Een aantal hoofdstukken hebben we ingevuld met elementen van het periodieke systeem van Navid Nuur en andere inspiratiebronnen en studies van zijn werk. In de installatie worden nieuwe werelen blootgelegd voor de fantasie van de bezoekers. Wat kan het woren en wat zou het zijn? De ongeschreven hoofdstukken zijn geschreven en gepresenteerd zonder de aanwezigheid van Navid Nuur.

 

De ontwerper als onderzoeker
Ik heb het Honours Programme afgesloten met een essay, waarin ik reflecteer op het huidige gebied van het grafisch ontwerpen. Hierin vergelijk verschillende houdingen van ontwerpers met elkaar en speculeer ik over de toekomstige generatie. In het essay schrijf ik over een nieuwe generatie ontwerpers die ontwikkeld zou moeten worden tot inhoudelijk onderzoeker en tot een which-medium-fits-best-designer. Zoals Daniël van der Velden in zijn essay Research and Destroy aangeeft: de wereld heeft niet meer vormgevers nodig, maar meer zelfstandig denkende ontwerpers. Mijn essay spreekt over een toekomstige academie die hierin kan meebewegen.

 

Dana Dijkgraaf werd genomineerd als een van de Arnhemse Nieuwe door Ontwerp Platform Arnhem (OPA).

De film is gemaakt door Dana Dijkgraaf.

 

www.danadijkgraaf.nl

 

 

Honours Programme