Jewellery & Identity

  • Noon Passama / master Fashion Strategy

“Het eerste sieraad dat ik me kan herinneren is een simpele, blauwe, plastic armband die mijn ouders om mijn arm deden toen ik nog een kind was. De kleur van die armband maakte het verschil tussen mij en mijn tweelingzus: voor mij de blauwe, voor haar de roze. Sindsdien zijn sieraden datgene wat onze identiteit onderscheidt.” (Senivongse, 2013)

 

Noon Passama deed de masteropleiding Fashion Strategy: “Sieraden zijn een manier om je identiteit te laten zien. Kunnen sieraden ook een uiting zijn van een merk? Met mijn project positioneer ik mezelf  als een sieraden- ontwerper binnen de context van mode. Daarom ligt mijn aandacht bij het ontwerp van een sieradenlijn waar het karakter van een merk in het ontwerp wordt opgenomen. Ik geloof dat de onderscheidende kwaliteit van een sieraad uit de basis van het werk komt, niet enkel uit het eindresultaat. De unieke elementen in de sieraden van modemerken moeten overeenkomen met de identiteit van het merk om origineel te kunnen zijn.

 

Samen met mijn eindexamenwerk heb ik een boek uitgebracht met de titel  Adorn & Portray. Via interviews is te zien hoe inspirerende mensen kijken naar sieraden en hoe ze ermee omgaan. Het toont het belang van sieraden als kenmerk van een bepaalde identiteit.”

 

foto’s: Xiaoxiao Xu

 

www.noonpassama.com