Hoe leer je Jazzdans?

  • Inge de Bruine / master Kunsteducatie

In de scriptie ‘Instructie in jazzdans’ beschrijft dansdocent Inge de Bruine bestaande instructiemethoden in theaterdans. Er is ge├»nventariseerd op welke manier jazzdansdocenten hun instructie verwoorden, met de hypothese dat veel docenten zich bewegen in een traditie van gewoonten (men geeft les zoals men zelf les heeft gehad). Dansdocenten blijken gebruik te maken van werkwoorden, terminologie en telling, maar ook stilte en scatting: het melodieus begeleiden van dans met klanken of onzinwoorden.

 

In een laboratoriumexperiment werd een typische jazzdanscombinatie aangeleerd aan volwassen beginners, waarbij verschillende instructiemethoden werden toegepast en beoordeeld op effectiviteit, namelijk: de mate van ‘internalisering’ (eigen maken) van de dans door de proefpersonen. Het effect van de ‘Simonson-methode van lesgeven’ werd hier vergeleken met andere methodes van instructie, zoals: scatting, telling en stilte. Er werd een aantal opvallende resultaten gevonden, die in combinatie met conclusies uit de vakliteratuur vertaald zijn naar aanbevelingen voor dansdocenten en onderzoekers.

 

Deze scriptie is genomineerd voor de Max van der Kamp scriptieprijs.