Empathie en zelfreflectie

  • Hind Souri / Fine Art

“Mijn eerste drie eindexamenfilms gaan over empathie en zelfreflectie. Twee sleutelwoorden die in mijn optiek van cruciaal belang zijn in het leven en daarmee in de kunst. ‘The absence of worchestershiresauce & mind’ gaat over het verwachtingsvol naar iets uitkijken, de anticlimax wanneer hetgeen waar je je zo op verheugde niet uitkomt en de dissociatieve gedachtestroom die het vervolgens teweegbrengt. Door middel van een voice-over geef ik een kijkje in de gedachtestroom van de protagonist en in beeld zien we het nietsvermoedende gezelschap, de onschuldige veroorzaker van de anticlimax.

 

Remote Control’ laat het absurde beeld zien van iemand die op de bank naar de televisie kijkt en enkele minuten lang tevergeefs probeert van zender te switchen met de afstandsbediening zonder van de bank af te komen. Ergernis neemt toe terwijl de afstand tussen de bank en de televisie, waar ook een switchknop op zit, niet meer dan drie meter is.Het woord remote in de titel staat bewust in cursief vanwege de dubbele betekenis van het woord: het verwijst niet louter naar de afstandsbediening, maar ook naar de geringe mate van zelfcontrole van de protagonist.

 

De ‘theaterfilm’ ‘Profiler’ laat een cryptische reconstructie zien van een ontmoeting tussen mijzelf en een [vermoedelijke] zwerver op Arnhem CS in 2008. Na het intrigerende gesprek, of liever, haar onsamenhangende monoloog heb ik destijds alles wat zij vertelde na ons afscheid opgeschreven. In de film komen haar uitingen en mijn empathische gemoedstoestand na de ontmoeting van vijf jaar geleden weer terug.

 

De laatste film genaamd ‘Baked air’ heeft in tegenstelling tot de drie voorgaande films een sterk improviserend karakter. Hierin wordt, geïnspireerd door de écriture automatique van de surrealisten, een automatisch gesprek gevoerd dat op associatieve wijze tot stand komt. Improvisatie wordt zo nu en dan doorbroken door synchrone handelingen die de spelers verrichten.”

 

hindske@gmail.com

Beeldende kunst