B-boying

  • Jonas Frey / Docent Dans

“Hoe is de dansvorm b-boying ontstaan? Bestaan er choreografieën die gebaseerd zijn op deze dansvorm? Hoe werken choreografen met b-boys? Heeft b-boying een toekomst op het theatertoneel? En vooral: Hoe maak ik zelf een choreografie die is gebaseerd op b-boying?

 

Dit waren vragen, die Jonas Frey (Docent Dans) voor zijn afstuderen wilde beantwoorden. Een grote inspiratiebron voor het onderzoek was zijn achtergrond als b-boy en de hiphopcultuur. Hiphopfilosofieën zoals ‘each one teach one’ en ‘take it and flip it’ speelden een centrale rol in zijn lessen en repetities. De uitkomst van het onderzoek zijn choreografische handvatten en didactische principes die voor dansers van elke niveau en elke achtergrond gebruikt kunnen worden.

 

“In de choreografieën wilde ik vooral verschillende individuen laten zien, omdat dat in b-boying een hele grote rol speelt. Ik vond het heel belangrijk dat iedere danser van mij veel eigen inbreng had en een eigen manier van bewegen kon vinden. Als docent en choreograaf was ik niet diegene die het materiaal ging maken en de dansers mijn bewegingen  liet uitvoeren. Mijn rol was meer die van een coach die de dansers stuurde en vormde – en die van een componist die het overzicht over de choreografie had.”

Dans